Ontstoken tandvlees (gingivitis)

Een gezond gebit begint met gezond tandvlees. Uit onderzoek blijkt dat er een verband is tussen tandvleesproblemen en aandoeningen zoals diabetes en hart- en vaataandoeningen. Het is dus van belang dat er goed wordt gezorgd voor zowel de tanden en kiezen als voor het tandvlees. Wanneer er sprake is van ontstoken tandvlees (gingivitis), dan dient hier direct aandacht aan besteedt te worden. Neem in dat geval zo spoedig mogelijk contact op met uw tandartsenpraktijk in Overijssel.

Halfjaarlijkse controle

Wilt u een halfjaarlijkse controle inplannen? Dan kunt u bellen voor een afspraak bij uw tandarts.

Heino: 08504 08 302

Wat zijn de symptomen van ontstoken tandvlees?

Gezond tandvlees is mooi roze. Ontstoken tandvlees daarentegen, ziet er rood, slap en gezwollen uit. Veel mensen met gingivitis hebben last van bloedend tandvlees tijdens het poetsen of eten. Mogelijk heeft u ook last van pijn, een nare smaak in uw mond en/of een slechte adem.

Wat zijn de gevolgen van gingivitis?

Het lastige van gingivitis is dat u het zelf niet altijd kunt constateren. Omdat veel mensen geen pijn ervaren, zijn ze zich niet of onvoldoende bewust van het probleem. De ontsteking kan zich verder uitbreiden naar het kaakbot. Wanneer dat gebeurt, dan spreken we van parodontitis. Als er niets aan de ontsteking gedaan wordt, gaat de parodontitis van kwaad tot erger. Uiteindelijk kan kaakbot gaan afbreken, waardoor tanden en kiezen los gaan staan en zelfs kunnen uitvallen.

Hoe kan ik ontstoken tandvlees voorkomen?

Om ontstoken tandvlees te voorkomen is het zeer belangrijk om uw gebit minimaal twee keer per dag zorgvuldig te reinigen. Dat betekent minimaal twee minuten per keer tandenpoetsen en eventuele achtergebleven etensresten verwijderen met behulp van flossdraad, tandenstokers of ragertjes. Uw tandarts of mondhygiënist kan u adviseren over de beste en meest efficiënte manier om voedselresten en tandplak te verwijderen. Wanneer u gevoelig bent voor tandvleesontstekingen kan uw behandelaar u een speciale tandpasta aanraden. Verder is het belangrijk om minimaal twee keer per jaar naar de tandarts te gaan voor een Periodiek Mond Onderzoek (PMO), zodat beginnende problemen tijdig kunnen worden verholpen. Indien u gevoelig bent voor gingivitis is een periodieke gebitsreiniging door een mondhygiënist aan te raden.

Onze mondhygiënist en preventie assistente