Angst voor de tandarts?

Veel mensen kijken op tegen een tandartsbezoek; ongeveer veertig procent van de volwassenen in Nederland heeft in meer of mindere mate last van angst voor de tandarts.

Die angst wordt vaak veroorzaakt door eerdere nare of pijnlijke ervaringen, door verhalen van anderen of doordat mensen zich voor hun gebit schamen. Maar het kan ook een kwestie van onzekerheid zijn, doordat u niet weet wat u van een behandeling kunt verwachten.

Angstig?

Maak het bespreekbaar met uw tandarts. Wij helpen u uw angst te overwinnen.

Heino: 085 04 08 302

Wilt u zonder angst naar de tandarts?

Bij onze tandartsenpraktijk in Overijssel nemen we angst voor de tandarts altijd serieus. We hebben veel ervaring met het behandelen van patiënten met angst en vragen u dan ook om het vooral aan te geven als u angstig bent, bij de balie of aan uw tandarts zelf. Wij doen ons uiterste best om u gerust te stellen. Voorafgaand aan de behandeling nemen we de tijd om u exact te vertellen we wat we gaan doen en wat u van de behandeling kunt verwachten. In overleg met de tandarts kunt u indien gewenst verdoving krijgen bij bepaalde behandelingen. Ook pijnstillende middelen behoren tot de mogelijkheden. Daarbij is het goed om te weten dat wij geen onnodige behandelingen uitvoeren en we u niet onnodig laten wachten. Tot slot houden we de ontwikkelingen op het gebied van tandheelkundige technieken nauwlettend in de gaten, zodat we steeds betere methodes kunnen toepassen om pijn te verlichten of te vermijden.

Waarom is het belangrijk mijn angst voor de tandarts te overwinnen?

Mensen met angst voor de tandarts hebben vaak de neiging om op een gegeven moment niet meer naar de tandarts te gaan. Ze zeggen hun halfjaarlijkse Periodiek Mond Onderzoek (PMO) af of komen simpelweg niet opdagen op hun afspraken. Beginnende problemen zoals ontstoken tandvlees of cariës kunnen daardoor niet tijdig worden aangepakt, met als gevolg dat de algehele gezondheid van de mond steeds slechter wordt. Wanneer de klachten dusdanig verergeren dat een tandartsbezoek onvermijdelijk is, blijkt soms dat sommige tanden of kiezen niet meer te redden zijn. Trek daarom tijdig aan de bel – het gaat immers om uw gezondheid!

Onze tandartsen