Cariës en vullingen

Is (een gedeelte van) een tand of kies beschadigd door tandbederf? Dan kan uw tandarts dit restaureren met een vulling. Zo kan verdere aantasting van het gebit worden voorkomen en kunnen pijnklachten en ongemak worden weggenomen.

Cariës (gaatjes)

Denkt u een gaatje te hebben of is een vulling los gekomen? Neem dan gerust contact met ons op.

Heino: 08504 08 302

Wat zijn cariës?

In de loop van de dag vormt zich bij ons allemaal een laagje plak op de tanden en kiezen. Deze plak bestaat uit voedingsresten, speekseleiwitten en bacteriën. Wanneer de plak wordt beïnvloed door suikers, ontstaat er zuurvorming. Dit tast de harde, beschermende glazuurlaag op uw tanden en kiezen aan. Die aantasting is te herkennen aan krijtachtige, witte vlekken op de tanden. Zo ontstaan er uiteindelijk cariës, oftewel gaatjes door tandbederf. De glazuurlaag is dan dusdanig beschadigd geraakt dat het tandbeen zelf is aangetast. Zelfs kleine gaatjes dienen tijdig behandeld te worden om te voorkomen dat de infectie dieper doordringt. In ernstige gevallen kan zelfs het omliggende weefsel van de tand of kies worden aangetast. Dit is niet alleen pijnlijk, maar kan ook tot uitval van de tand of kies leiden.

Hoe gaat het vullen van een tand of kies in zijn werk?

Uw tandarts zal altijd vooraf de behandelmethode met u bespreken. Heeft u bijvoorbeeld een gaatje in uw kies? Dan zal de tandarts vragen of u verdoofd wilt worden. Zo ja, dan krijgt u een plaatselijke verdoving. Zodra deze is ingewerkt, zal de tandarts het aangetaste deel van de kies wegboren. Nadat de kies grondig gereinigd en droog gemaakt is, kan deze worden gevuld. Waar kiezen vroeger gevuld werden met een zilverkleurige vulling, wordt er tegenwoordig steeds vaker gebruik gemaakt van composiet. Dit is een tandkleurig materiaal, waardoor het vrijwel niet meer te zien is als u een of meerdere vullingen heeft. Composiet is vanuit esthetisch oogpunt dus zeker de meest aantrekkelijke keuze.

Mijn vulling is gebroken, wat nu?

Het kan soms voorkomen dat een vulling die u al jaren heeft ineens breekt, los komt te zitten of zelf uitvalt. Ook in dat geval adviseren we u om zo snel mogelijk een afspraak te maken bij onze tandartsenpraktijk in Overijssel. Uw tandarts zal eventuele resten van de oude vulling dan verwijderen en een nieuwe vulling plaatsen.

Onze tandartsen